Jongerenwerk op school.

Jongerenwerk op school, luxe of noodzaak?

Een tijd geleden las ik een quote die me nogal raakte.

“Students who are loved at home, come to school to learn, and students who aren't, come to school to be loved."


Een gedachte van Nicholas A. Ferroni, die in mijn beleving hier een diepe waarheid aanraakt. Deze uitspraak raakt aan het feit dat er jongeren zijn die naar school gaan met een scala aan emotionele behoeftes, vaak voortkomend uit situaties thuis die niet optimaal zijn. Een emotioneel vacuüm wat zich verlegt van de thuissituatie naar de school.

Het fascinerende maar ook risicovolle spel van groepsdynamiek, de druk om te presteren en de cijfergerichte benadering van het onderwijssysteem kan een verwoestende uitwerking hebben als deze zich combineert met onvervulde emotionele behoeftes. Daarbij komt dat niet elke leerkracht in staat is om de diepgewortelde behoeftes van elke scholier te herkennen of er adequaat op in te spelen. Niet omdat ze niet willen, maar vaak door tijdsdruk en een reeks andere verantwoordelijkheden die inherent zijn aan hun functie.

Wat als we de school niet alleen didactische plek zouden zien, maar ook als een plaats waar jongeren emotioneel en sociaal kunnen bloeien? Het introduceren van het jongerenwerk op de scholen kan dan een essentiële rol vervullen.

Als jongeren niet alleen een plaats nodig hebben om te leren, maar ook om gezien, gehoord en begrepen te worden, dan kan de jongerenwerker van grote waarde zijn. Door 'present te zijn', niet alleen fysiek maar ook emotioneel, kan de jongerenwerker een essentiële rol vervullen. Vooral voor de jongeren die naar school komen met onvervulde behoeftes vanuit de thuissituatie.

Het gaat verder dan alleen het bieden van een luisterend oor. Het gaat om het creëren van een ruimte waarin jongeren zichzelf kunnen zijn, hun zorgen kunnen delen, en advies en begeleiding kunnen krijgen die op hun specifieke situatie is toegesneden.

Jongerenwerk op school gaat niet alleen over het aanpakken van problemen nádat ze zijn ontstaan, maar vooral ook over preventie. Het gaat erom jongeren tools te geven om met uitdagingen om te gaan, hun zelfvertrouwen te versterken en hen te helpen zich te ontwikkelen tot veerkrachtige individuen. Een basis die idealiter vanuit huis mee komt, maar waarbij de realiteit simpelweg laat zien dat dit vaak niet zo is.

Her en der verspreid over Nederland zijn er scholen waar het jongerenwerk bij betrokken is. Momenteel voelt dat vaak nog als een luxe, maar hoe langer ik nadenk over de quote van Ferroni krijg ik steeds meer een gevoel van noodzaak......

Volgende
Volgende

Effectief Jongerenwerk